The Museo do Amanhãs, Brasiliens numera populäraste museum, prisas för sin unika design, nyttjandet av lokala resurser och innovativa utställningar.
Museo do Amanhãs, morgondagens museum, i öppnade i december 2015. Den diagonala byggnaden skjuter rakt upp i himlen från Rio de Janeiros hamn. Bakom designen står den katalanske arkitekten Santiago Calatrava, som även ritat och konstruerat Turning Torso i Malmö. Hans inspiration till museibyggnadens säregna utseende sägs komma från ananasväxterna i Rios botaniska trädgårdar. Taket är försett med solpaneler som följer solens rörelse under dagen. Deras diamantliknande former påminner om den hårda ytan på en ananas, som en hyllning till den tropiska inramningen.
Genom innovativa inslag är byggnaden designad för att anpassa sig till klimatförändringar: solpanelerna följer solens rörelse och maximerar på så sätt energiupptaget. Regnvatten samlas upp och återvinns och kallvatten från Guanabaraviken används till luftkonditioneringen. Därigenom sparas inte mindre än 9,6 miljoner liter vatten och 2 400 MWh elektricitet per år.
Ett flytande skepp
Byggnaden omges även av en pool som filtrerar det vatten som pumpas in från viken och tillbaka igen via ett litet vattenfall. Men vattnet har också en reflekterande effekt som ger en illusion av att museet är flytande.
– Tanken är att byggnaden ska se ut att flyta, som ett skepp på vattnet. Eftersom utställningarna varierar har vi introducerat en arketypisk struktur inuti byggnaden. Denna enkelhet möjliggör en funktionell mångsidighet och museet kan därmed användas även till konferenser eller som en plats för forskning, säger Santiago Caltatrava.
Dagens gärningar påverkar morgondagen
The Museu do Amanhãs hållbara arkitektur återspeglar museets innehåll och starka strävan mot en mer hållbar värld. Genom att blanda utställningar om vetenskap och konst hänger sig åt det den världsomspännande mest akuta utmaningen: hur vi människor måste förändra oss för att undvika en klimatkatastrof.
– När människor tänker på ”framtiden” tycks den ofta upplevas som väldigt långt borta. Därför har vi döpt museet till ”imorgon”. Det ligger närmare i tiden och påverkas av vad vi gör idag, säger Hugo Barreto, innehållsansvarig och generalsekreterare för Roberto Marinho Foundation.
Den stora utställningen är i princip helt och hållet digital och fokuserar på idéer snarare än föremål. En 200 meter lång hall visar bilder på planetens ursprung fram till en möjlig framtid. Utställningen ställer frågor om varifrån vi kommer, var vi är och var vi är på väg. Fernando Meirelles, regissören bakom Guds stad, komprimerar nästan 14 miljarder år av geologiska förändringar och naturens utveckling till en åtta minuter lång filmupplevelse. I hjärtat av museet finns skärmar med ljud och bild som illustrerar vår nutid: klipp på brinnande skogar, smältande glaciärer och växthusgasutsläpp. Budskap flimrar förbi om vår livsstils förödande inverkan på planeten.
– Vi hoppas att besökarna känner sig upprörda eller inspirerade när de lämnar museet, så länge de inte är likgiltiga, säger Alberto Oliveira, curator.
I våras utsågs museet i Rio de Janeiro till bästa innovativa gröna byggnad i MIPIM Awards i franska Cannes. Museet är också det första i Brasilien att certifieras enligt LEED Guld.
Foto: Sérgio Huoliver